Kalibracja czujników ciśnienia opon Opel Corsa E
Wprowadzenie do Systemu TPMS w Opel Corsa E
Dlaczego kalibracja czujników ciśnienia opon TPMS jest ważna?
Kalibracja czujników ciśnienia opon TPMS po wymianie kół, zmianie opon lub montażu nowych czujników jest konieczna, aby system działał poprawnie i zapewniał kierowcy aktualne informacje. Bez odpowiedniego programowania, system może nie rozpoznawać czujników, co prowadzi do błędnych wskazań lub całkowitego braku informacji o ciśnieniu.
Rodzaje czujników TPMS
W Opel Corsa E stosowane są czujniki TPMS bezpośrednie, które przesyłają dokładne pomiary ciśnienia w każdej oponie. Istnieją również czujniki pośrednie, które nie mierzą bezpośrednio ciśnienia, lecz analizują różnice w obrotach kół. W przypadku Corsy E zaleca się użycie oryginalnych, bezpośrednich czujników TPMS dla zapewnienia maksymalnej zgodności i precyzji pomiarów.
Kiedy należy zaprogramować czujniki TPMS?
Zaprogramowanie lub resetowanie systemu TPMS jest wymagane w kilku sytuacjach:
- Wymiana opon lub felg.
- Montaż nowych czujników TPMS.
- Wymiana baterii w czujnikach TPMS.
- Awaria jednego z czujników i jego wymiana.
- Reset systemu po sezonowej wymianie opon (letnich na zimowe lub odwrotnie).
Niezbędne narzędzia do kalibracji czujników TPMS
Do programowania/kalibracji czujników ciśnienia opon TPMS w Opel Corsa E można wykorzystać specjalne urządzenie do ich kalibracji TPMS EL-50448
Instrukcja programowania, kalibracji czujników TPMS w Opel Corsa E
Czujniki dopasowuje się do położenia kół za pomocą przyrządu do kalibracji TPMS EL-50448 w następującej kolejności:
- przednie lewe koło,
- przednie prawe koło,
- tylne prawe koło
- tylne lewe koło.
Kierunkowskaz dla aktualnie aktywnej pozycji pozostaje włączony do czasu dopasowania czujnika.
Dopasowanie pierwszego koła trwa dwie minuty, a cała procedura dopasowania wszystkich czterech kół – pięć minut. W razie przekroczenia tego czasu proces dopasowania kończy się i należy go rozpocząć od początku.
Dokładny opis kalibracji czujników ciśnienia w oponach jest następujący:
- Włączyć hamulec postojowy.
- Włączyć zapłon.
- W pojazdach z automatyczną skrzynią biegów: ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu P.
- Pojazdy z manualno-automatyczną skrzynią biegów: Przytrzymać wciśnięty pedał hamulca. Przestawić i przytrzymać dźwignię zmiany biegów przez pięć sekund w położeniu N, aż na wyświetlaczu informacyjnym kierowcy pojawi się symbol P. P oznacza, że można rozpocząć procedurę dopasowania czujników ciśnienia w oponach.
- Pojazdy z manualną skrzynią biegów: wybrać bieg neutralny.
- Użyć przycisku MENU na dźwigni kierunkowskazów, aby wybrać Menu informacji o pojeździe na wyświetlaczu informacyjnym kierowcy.
- Za pomocą pokrętła przejść do menu układu monitorowania ciśnienia w oponach.
- Wyświetlacz w wersji Baselevel i Midlevel (wyświetlacz z czerwonym podświetleniem):
- Wyświetlacz w wersji Uplevel (bardziej rozbudowany wyświetlacz w wersji monochromatycznej):
- Nacisnąć SET/CLR, aby rozpocząć procedurę dopasowania czujników. Powinien zostać wyświetlony komunikat z prośbą o potwierdzenie procedury.
- Nacisnąć ponownie SET/CLR, aby potwierdzić wybór. Sygnał dźwiękowy włącza się dwa razy w celu poinformowania, że odbiornik znajduje się w trybie kalibracji
- Oprzeć przyrząd do kalibracji TPMS EL-50448 o bok opony, przy zaworku. Następnie nacisnąć przycisk, aby uaktywnić czujnik ciśnienia w oponie. Krótki sygnał dźwiękowy potwierdza, że kod identyfikacyjny czujnika został dopasowany do pozycji danego koła.
- Przejść do przedniego prawego koła i powtórzyć procedurę opisaną w punkcie 12.
- Przejść do tylnego prawego koła i powtórzyć procedurę opisaną w punkcie 12.
- Przejść do tylnego lewego koła i powtórzyć procedurę opisaną w punkcie 12. Dwa razy włącza się sygnał dźwiękowy, sygnalizując dopasowanie kodu identyfikacyjnego czujnika do tylnego lewego koła. Procedura dopasowania czujników ciśnienia w oponach nie jest już aktywna.
- Wyłączyć zapłon
Cała procedura dobiegła końca czujniki zostały zaprogramowane i skalibrowane! Jeśli potrzeba, napompować wszystkie cztery opony do zalecanego ciśnienia podanego na naklejce z informacjami o ciśnieniu w oponach.
Zalety Sprawnego Systemu TPMS
Sprawny system TPMS pozwala na:
- Bezpieczniejszą jazdę dzięki utrzymaniu odpowiedniego ciśnienia w oponach.
- Oszczędność paliwa przy prawidłowym ciśnieniu.
- Większą trwałość opon, które są mniej narażone na uszkodzenia.
Najczęściej Zadawane Pytania
- Jak często trzeba programować czujniki TPMS? Po każdej wymianie czujników, sezonowej wymianie opon lub w razie awarii czujnika.
- Czy mogę użyć uniwersalnych czujników TPMS? Tak, ale zaleca się oryginalne czujniki dedykowane do Opel Corsa E dla najlepszej kompatybilności.
- Jak długo działa bateria w czujnikach TPMS? Zwykle od 5 do 10 lat, w zależności od warunków eksploatacji.
- Czy można wyłączyć system TPMS w Opel Corsa E? TPMS jest obowiązkowy w większości krajów, więc jego wyłączenie jest niezalecane.
- Czy TPMS wpływa na inne systemy bezpieczeństwa? TPMS bezpośrednio nie wpływa na inne systemy, ale prawidłowe ciśnienie w oponach poprawia działanie systemów kontroli trakcji i hamowania.