SEO dla początkujących
Poradnik SEO
Gdy udało nam się stworzyć swoja pierwszą stronę internetową. Na pewno chcielibyśmy aby zajmowała pierwsze miejsca w wyszukiwarkach a tym samym odwiedzała ją jak największa liczba osób. Gdy zaczynamy zgłębiać temat jak to wykonać, natrafiamy na tajemniczy termin „SEO”. Dla początkujących nie ukrywam, że może to być czarna magia. Inspiracją do stworzenia tego mini-poradnika był wpis, który się pojawił jakiś czas temu na angielskojęzycznym blogu Ahrefs. Postanowiłem po części go streścić, miejscami także urozmaicić oraz na jego bazie stworzyć poniższy poradnik.
SEO ?
SEO z angielskiego „search engine optimization” – czyli optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Najprościej mówiąc jest to zespół działań podejmowanych w celu osiągnięcia jak najwyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów oraz fraz kluczowych.
Na początku naszej przygody z SEO pojawiają się tajemnicze słowa i zwroty takie jak: roboty indeksujące, backlinki, anchor text, linki nofollow, linki dofollow, white‐hat, black‐hat oraz wiele, wiele innych. Cała branża zajmująca się optymalizacją stron posługuje się skomplikowanym żargonem, często niezrozumiałym dla zwykłego użytkownika.
Jeśli Ty również nie rozumiesz tych zwrotów nie przejmuj się. Ten poradnik pozwoli wprowadzić Cię w świat SEO i pozycjonowania stron internetowych przy pomocy przystępnego i łatwego do zrozumienia słownictwa.
Wyszukiwarki internetowe. Cóż to takiego?
Google, Bing, Baidu, Yahoo!, Yandex, Ask. Wszystkie te słowa to nazwy wyszukiwarek internetowych. Na pewno większość z Was kojarzy Google, a niektórzy może nawet i pozostałe nazwy.
Zasadniczo praca wyszukiwarek sprowadza się głównie do zbierania informacji i treści różnego rodzaju z całej sieci internetowej oraz przechowywania ich we własnej bazie danych. To oczywiście tak w wielkim skrócie.
Według najnowszego raportu Netmarketshare w lutym 2020 roku 73,05% wszystkich wyszukiwań było obsługiwanych przez Google. Na drugim miejscu była wyszukiwarka Bing 11,58%, na trzecim Baidu 10,43%, na czwartym Yahoo! 2,5%, a na piątym Yandex 1,19%. Pozostałe pozycję nie osiągnęły nawet 1 % wszystkich wyszukiwań w internecie.
Pomiędzy pierwszym miejscem a resztą stawki jest ogromna różnica. Jak to wytłumaczyć i co dokładnie sprawia, że jedna wyszukiwarka jest tak bardzo popularna a inne nie?
Można przyjąć, że decydują o tym 3 aspekty:
- Rozmiar bazy danych.
- Sposób określania, które strony są istotne.
- Specjalizacja na danym rynku pod określone treści.
Google wiedzie prym na rynku wyszukiwarek ze względu na ilość zindeksowanych stron a także na sposób obliczania trafności strony w stosunku do wyszukiwanego słowa lub frazy. Osiągane jest to wszystko dzięki zaawansowanemu i cały czas ulepszanemu algorytmowi.
Wszystko to sprawia, że wyszukiwarka od Google jest używana przez praktycznie wszystkich internautów na ziemi. No może z pominięciem Chin, gdzie władza ze względów politycznych nie preferuje wyszukiwarki Google.
Należy też wspomnieć o innych mniej popularnych wyszukiwarkach w skali światowej, lecz wyspecjalizowanych pod konkretne kraje. Dla przykładu Naver w Korei Południowej, Baidu w Chinach czy Yandex w Rosji.
Wyszukiwarka Google
Jak udało się nam wcześniej ustalić wyszukiwarka Google jest zdecydowanym liderem na rynku światowym. Teraz przyszedł czas na proste i zrozumiałe opisanie pracy tejże wyszukiwarki od momentu wyszukiwania stron, przechowywania ich we własnej bazie danych aż do momentu wyświetlenia ich w wynikach wyszukiwania dostępnych dla użytkowników globalnej sieci internetowej.
Pajęczyna połączeń
Aby łatwiej było cały ten mechanizm zrozumieć posłużę się pewną analogią. Wyobraźmy sobie, że musimy poznać cały dany kraj. Nasza podróż zaczyna się w małej wiosce. Następnie wyjeżdżamy z tej wioski drogą do najbliższego miasteczka, potem następna drogą wyjeżdżamy do kolejnego miasta, a potem do następnego i jeszcze do następnego, itd. Jeśli przemierzymy wszystkie możliwe drogi to w końcu odkryjemy każde miasto i wioskę w danym kraju.
Tak właśnie działa Google tylko zamiast miast i wiosek odkrywa strony internetowe a do „podróży” zamiast dróg używa linków zwrotnych. Czyli zaczyna od jednej strony. Znajduje na niej linki, podąża za nimi aby odkryć inne strony internetowe. Następnie znajduje wszystkie linki na tych stronach i podąża za nimi, potem cały proces się powtarza aż do momentu gdy odkryje praktycznie wszystkie strony w sieci internetowej.
Jakich narzędzi używa Google?
Google wykorzystuje zaawansowany program komputerowy, który jest powszechnie nazywany robotem indeksującym. Jego główne zadanie to odwiedzanie stron internetowych ich indeksacja oraz podążanie za linkami zwrotnymi.
Teraz już wiemy dlaczego tak ważne w naszej strategi SEO jest zrobienie wszystkiego, aby ułatwić prace takim robotom w indeksowaniu naszych stron internetowych.
Indeksowanie
Roboty po znalezieniu stron w internecie wyodrębniaja z nich dane i zapisują (indeksują) je w bazie danych Google.
Ciekawostką jest to, że roboty nie postrzegają stron internetowych tak jak robią to ludzie. Aby to bardziej zobrazować posłużę się screenami.
Oto jak my ludzie widzimy stronę czips.pl:
A teraz jak widzi stronę Czips.pl robot indeksujący zwany też Googlebot-em:
Roboty Google w swojej bazie danych gromadzą i przechowują takie elementy jak: data utworzenia strony, jej tytuł i opis meta, główne słowa kluczowe, linki wychodzące i przychodzące oraz inne specyficzne dane potrzebne do wykorzystania przez algorytm wyszukiwarki.
Sami możemy sprawdzić jak dowolną stronę postrzegają roboty indeksujące. Wystarczy, że adres strony którą chcemy sprawdzić, wprowadzimy do narzędzia na tej stronie.
Zapytania w wyszukiwarce
Po wpisaniu frazy w wyszukiwarkę, którą chcemy znaleźć. Google przeszukuje swoją bazę danych pod kątem stron internetowych, które najbardziej pasują do naszego zapytania i wyświetla je jako wyniki wyszukiwania. Trafność znalezionych wyników jest określana przez algorytm wyszukiwarki.
Niestety nikt dokładnie nie wie jak działa algorytm Google (poza samym Google :)) i które strony traktuje priorytetowo. Jedynie czego możemy być dość pewni to, że algorytm uwzględnia liczbę linków prowadzących do naszej strony, ze stron uważanych przez Google za wartościowe. To jest bardzo przydatna wiedza.
Teraz już wiemy dlaczego tak ważne jest pozyskiwanie linków zwrotnych do naszej strony pochodzących z wartościowych serwisów. Takie linki wymiernie wpływają na naszą pozycję w wyszukiwarce.
Jak zoptymalizować stronę pod wyszukiwarkę Google?
Aby optymalizacja była skuteczna musimy działać w dwóch aspektach. Zająć się optymalizacją w obrębie naszej strony oraz po za nią.
SEO na stronie
Polega na dostosowywaniu elementów na stronie internetowej, tak aby Google rozumiał o co nam chodzi, prawidłowo to rozpoznawał i uznał, że jest to tak niesamowite, że zasługuje na pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania. Od razu, mówię, ze nie jest to łatwa sprawa ale też nie nie możliwa.
SEO poza stroną
Musimy znaleźć sposób na pozyskiwanie dobrej jakości linków zwrotnych, aby Google mógł uważać naszą stronę za godną zaufania. Można przyjąć, że ogólna zasada jest taka, że im mamy więcej linków z wartościowych stron prowadzących do naszej witryny, tym Google traktuje bardziej priorytetową naszą stronę w wynikach wyszukiwania.
Czego ludzie szukają w wyszukiwarce?
Ludzie szukając różnych rzeczy w wyszukiwarce wpisują je na różne sposoby. Załóżmy, że poszukiwany jest lekarz w Warszawie. W wyszukiwarce mogą pojawić się następujące wpisy: „lekarz w Warszawie”, „dobry lekarz w Warszawie” lub nawet „lekarz w pobliżu”. Chociaż wszystkie te zapytania są sformułowane inaczej to zasadniczo pytają o to samo.
Dlatego tak ważne jest, aby zacząć od znalezienia najpopularniejszych fraz wpisywanych przez osoby szukające. W ten sposób możemy zoptymalizować treść naszej strony pod kątem tych fraz (zwanych słowami kluczowymi).
Możemy zgadywać jakie frazy ludzie wpisują do wyszukiwarki lub posłużyć się dostępnymi narzędziami do analizy słów kluczowych.
Google Trends to darmowe narzędzie, które pokazuje nam względną popularność wszelkich wyszukiwanych zapytań w wyszukiwarce Google. Nie zrobimy nim dokładnej analizy ale mniej więcej sprawdzimy jaki trend przeważa dla danej frazy. Ciekawe możliwości daje nam także darmowe ale oferujące sporo więcej informacji i statystyk nie tylko o słowach kluczowych narzędzie na stronie Ubersuggest.
Na rynku internetowym istnieją także profesjonalne instrumenty do analityki SEO, dla zaawansowanych użytkowników jak na przykład Ahrefs, niestety nie są jednak darmowe. Oferują one jednak dużo większe możliwości oraz posiadają bardziej rozbudowaną funkcjonalność.
Ważne: Słowa kluczowe powinny być zawsze dobierane osobno dla każdej strony. Na przykład, gdy mamy kilka wpisów na blogu to dla każdego wpisu ustalamy oddzielne słowa kluczowe.
Trzeba pamiętać też, że ogólnie rzecz biorąc, nie jest dobrym pomysłem wybieranie na ślepo słów kluczowych obejmujących szeroki zakres wyszukiwań, takie jak na przykład „lekarz”. Konkurencja na takie zapytanie jest nie tylko prawie niemożliwa do pokonania, ale także trudno jest określić zamiary takiego wyszukiwania. Lepiej jest wybrać bardziej precyzyjną frazę: na przykład „lekarz laryngolog Warszawa”.
Twórzmy treści, których ludzie szukają
Najlepiej by było, gdyby nasze treści na stronie były zoptymalizowane pod kątem wpisywanych zapytań w wyszukiwarce. Google nam trochę w tym pomaga sugerując podpowiedzi podczas wpisywania danej frazy do wyszukania oraz prezentując na dole wyników wyszukiwania frazy najbardziej zbliżone do naszej a też wyszukiwanej przez inne osoby. Właśnie na podstawie tych podpowiedzi starajmy się dobierać nasze słowa kluczowe.
Tytuł i opis meta strony a SEO
W tym akapicie skupimy się na wyglądzie naszej strony w wynikach wyszukiwania, a dokładnie na jej tytule i opisie meta. To bardzo ważny aspekt w naszej strategi SEO. Postarajmy się tak stworzyć tytuł i wartościowy opis naszej strony, aby potencjalny odbiorca bez chwili zastanowienia kliknął i odwiedził naszą stronę, gdy ujrzy ją w wynikach wyszukiwania.
Niestety nie dysponujemy dokładna wiedzą i szablonem, którym moglibyśmy się posłużyć przy pisaniu odpowiednich tytułów i opisów. Musimy jednak próbować zrozumieć grupę docelowych odbiorców i ustalić co jest dla nich ważne, a następnie stworzyć tytuł, który zachęci ich do kliknięcia. Starajmy się aby tytuł oraz opis nie był zbyt długi. Jeśli tak się stanie Google nam go obetnie i w takiej formie przedstawi w wynikach wyszukiwania, nie będzie to zbyt atrakcyjne dla odbiorcy. Aby sprawdzić jak się prezentuje nasz tytuł i opis meta w wynikach wyszukiwania możemy posłużyć się SERP Simulator. Narzędzie podpowie nam między innymi czy nie mamy przypadkiem zbyt dużej ilości znaków w opisie strony.
Jeśli to możliwe starajmy się w tytule i opisach meta zawrzeć słowa kluczowe. Jednak nie upychajmy ich tam na siłę i w dużej ilości, bo nie będzie to wyglądało naturalnie i zachęcająco.
Krótkie i opisowe adresy url.
Adres:
czips.pl/seo-poradnik
prezentuje się dużo schludniej i czytelniej niż adres wyglądający tak:
czips.pl/2019/03/12/5839623900.php
W pierwszym wpisie możemy zawrzeć słowo kluczowe, które dodatkowo pomoże przyciągnąć wzrok naszych potencjalnych odbiorców.
Optymalizacja zdjęć i obrazków a SEO
Kolejny krok w naszych działaniach SEO to nadanie zrozumiałych nazw naszym zdjęciom i grafikom na stronie. Nazwa zdjęcia biały-drewniany-stół.jpg jest dużo lepsza niz IMG00345.jpg. W ten sam sposób twórzmy nazwy w opisach alternatywnych zdjęć (tak zwanych znacznikach alt). Opis alternatywny jest to tekst, który pojawia się, gdy obraz nie załaduje się, lub użytkownik korzysta z czytnika ekranu przeznaczonego na przykład dla osób niewidomych.
Wcześniej dowiedzieliśmy się, że roboty indeksujące nie „widzą” obrazów w internecie w sposób jaki widzimy je My ludzie. Dlatego nadawanie nazw zdjęciom pomaga robotom precyzyjniej zrozumieć co dane zdjęcie przedstawia. Pamiętajmy także o tym, że Google posiada wyszukiwarkę obrazów z której ruch kierowany na nasza stronę także jest mile widziany. Starajmy się wiec dokładnie opisywać nasze zdjęcia i obrazki.
Czytelność treści
Pisząc teksty na swojej stronie postarajmy się, aby wszystko było zroumiałe i nie zniechęcało czytelnika. Używajmy nagłówków <H1>, <H2>, <H3> na swoich stronach. Zachowujmy ich hierarchie w treści. Przy czym <H1> jest najważniejszy i używany tylko raz na wpis, a <H2> jest podtytułem, <H3> podpozycją i tak dalej.
Przykład struktury nagłówka:
- H1 : Pizza jest bardzo popularna.
- H2 : Dlaczego pizza jest popularna?
- H3 : Pizza jest smaczna.
- H3 : Istnieje wiele rodzajów pizzy.
- H2 : Jak zrobić pizzę?
- H3 : Pizza na grubym cieście.
- H3 : Pizza na cienkim cieście.
- H2 : Dlaczego pizza jest popularna?
Starajmy się umieszczać słowa kluczowe w nagłówkach, ale zarazem upewnijmy się, że wtedy zdania brzmią naturalnie. Unikajmy też wstawiania słów kluczowych w nadmiarze.
Używajmy formatowania w tekście takiego jak akapity, pogrubienia i listy , aby podzielić duże fragmenty tekstu. Dołączajmy też zdjęcia i grafiki z opisami, pozwoli to lepiej zilustrować opisywane fakty i rozbić teksty na mniejsze fragmenty.
Linki zwrotne a SEO
Co to jest link zwrotny? Jest to odnośnik umieszczony na innej stronie, kierujący na adres naszej strony internetowej. Linki zwrotne są bardzo ważne dla SEO. Im więcej posiadamy takich linków, które kierują z innych stron na naszą domenę, tym większą mamy szanse na wysoką pozycję w wyszukiwarce. Dla przykładu link: Google jest linkiem zwrotnym wyszukiwarki Google, który prowadzi nas do tej właśnie wyszukiwarki.
Jak zdobywać linki zwrotne?
Istnieje dużo różnych metod na pozyskiwanie linków zwrotnych do naszej strony. W tym momencie musimy się wykazać kreatywnością. Możemy na przykład gościnie pisać na innych blogach umieszczając tam link, jeśli piszemy na forach internetowych warto do sygnaturki również dodać link promujący naszą stronę. Możemy się nawet pokusić i sprawdzić gdzie linkuje konkurencja a następnie samemu spróbować zdobyć link zwrotny z tych stron. Pomocne nam w tym będą narzędzia Openlinkprofiler lub Ranksignals dzięki, którym dokonamy analizy stron konkurencyjnych do naszej.
Najprościej możemy zdobyć link zwrotny od osób z którymi współpracujemy, a posiadają oni własne serwisy internetowe. Mogą to być nasi partnerzy, dostawcy, dystrybutorzy, agencje. Wystarczy skierować kulturalną prośbę o możliwość pozostawienia linka do naszej strony. Nawet gdy spotkamy się z odmowa to nic na tym nie tracimy. Samo pozyskanie sporej ilości linków nie jest wcale takie trudne, wystarczy trochę kreatywności z naszej strony. Jednak już pozyskanie linków zwrotnych ze stron o dużej wartości dla wyszukiwarki Google jest już o wiele trudniejsze. Lepiej jest gdy posiadamy mniej linków ale ze stron, których Google obdarza zaufaniem, niż dużo ze stron o niskiej jakości.
Gdy brakuje nam pomysłów jak linkować do naszej strony możemy zapoznać się z ciekawym wpisem pod tym adresem, który podsunie nam 101 pomysłów jak to zrobić.
Podsumowanie poradnika SEO
SEO i cała optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek do mozolny i długotrwały proces. Nie wystarczy jednorazowo wykonać optymalizacji kilku stron i nigdy więcej już do nich nie zaglądać. Cały czas trzeba śledzić trendy w branży i za nimi podążać. Obecnie SEO to dość rozległy termin. Obejmuje on zakres od optymalizacji stron pod kątem czytelności dla wyszukiwarek do momentu tworzenia treści idealnie dopasowanych do potrzeb użytkowników.
Prowadząc swoją stronę internetową kierujmy się kilkoma radami:
- Dbajmy o to aby treści były aktualne.
- Twórzmy treści wysokiej jakości, zawierające słowa kluczowe, które prowadzą do wysokiej klikalności w naszej branży.
- Cały czas aktywnie pracujmy nad tworzeniem linków zwrotnych.
- Na bieżąco monitorujmy swoje rankingi w wyszukiwarkach, jeśli zauważymy spadki starajmy się reagować i szukać przyczyny.
- Co jakiś czas sprawdzajmy swoje już istniejące treści, aby zoptymalizować ich zawartość.
Na początku naszej przygody z SEO ilość tych wszystkich kroków może nas przytłoczyć. Nie przejmujmy się tym. Na start możemy wybrać jeden obszar działania, w którym czujemy się najpewniej i małymi kroczkami konsekwentnie go realizować.
Jeśli naszą mocną stroną jest pisanie dobrej jakości tekstów to skupmy się na tym, a całą resztą zajmiemy się w późniejszych etapach powoli rozszerzając swoje umiejętności oraz zdobywając potrzebną wiedzę.
Myślę, że ten wpis pozwolił dostarczyć choć odrobinę podstawowych informacji o SEO osobom dopiero poznającym ten temat oraz nakreślił drogę w którym kierunku podążać.
JAko uzupełnienie tematu polecam artykuł o SEO na stronie : https://zakladaniestronwww.pl/optymalizacja-seo-strony-w-2020/
Fajnie się wymieniliście linkami :)) ale oba artykuły jak najbardziej zacne do przeczytania
Dziękuje za miłe słowo.
Warto również sprawdzić czy nie ma nigdzie zduplikowanych podstron, czy działają przekierowania na tylko jedną wersję strony głównej. No i warto przejrzeć jakie Google już zaindeksowało strony żeby tam nie było syfu 🙂