Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu sklepu internetowego?

Sprzedaż internetowa rośnie w siłę. Ma wiele zalet, wśród których wielu klientów wymienia brak konieczności stania w kolejkach, szybkie porównanie cen w różnych sklepach i oszczędność czasu na bieganie od jednego do drugiego. Założenie sklepu internetowego w dzisiejszych czasach nie jest rzeczą skomplikowaną, ale na wiele rzeczy należy zwrócić uwagę. Pierwszy entuzjazm zamień na racjonalne i spokojne podejście do tematu. Kilka kwestii jest do przemyślenia, dlatego by nie było mądry Polak po szkodzie, poświęć czas na dopracowanie wszystkich szczegółów. 

1. Regulamin, GIODO, rodzaj działalności

Zaczynamy od początku, czyli rejestracji działalności. Czy możliwa jest sprzedaż bez rejestracji firmy? Tak. Jest to wygodna opcja na początek, gdy chcesz sprawdzić, czy w ogóle sklep ma sens. Działalność nierejestrowaną w Polsce może prowadzić osoba, która:

  • przez ostatnie pięć lat nie prowadziła jednoosobowej działalności gospodarczej (bądź spółki osobowej),
  • ma przychód niższy niż połowa najniższej krajowej- w 2020 roku jest to 1300 zł. 

Masz takie same możliwości jak każdy inny przedsiębiorca, ale nie płacisz ZUS. Jeśli przychód przekroczy 1300 zł konieczne jest zarejestrowanie firmy. Jest to sposób na przetestowanie swojego pomysłu. Natomiast jeśli zdecydujesz się na rejestrację firmy, musisz podjąć kilka ważnych decyzji. 

Po kolejne, ponieważ będziesz zbierać dane klientów, osób fizycznych, konieczne jest zgłoszenie do GIODO. Nie jest to trudne i można zrobić to online. 

Każdy sklep internetowy musi mieć swój regulamin. A ze względu na to, że każdy sklep jest inny, nie kopiuj regulaminu, bo musi on być dopasowany to Twojego sklepu. Regulamin powinien stworzyć prawnik.

2. Możliwości platformy

Rzeczą oczywistą jest, że większość nie wybiega w przyszłość i nie myśli o tym, ile produktów będzie nasz sklep sprzedawał za kilka lat. Jednak warto o tym pomyśleć, by później nie mieć problemów z dodawaniem produktów i innymi rzeczami. Być może Twój sklep szybko stanie się popularny, a wybrana platforma będzie tylko utrudniała życie. Przy jej wyborze warto skonsultować się ze profesjonalistami.

3. Responsywna strona internetowa

W dzisiejszych czasach to absolutna konieczność. Ponad 90 proc. użytkowników internetu korzysta z niego właśnie na telefonie. Jeśli Twoja strona nie będzie się poprawnie wyświetlała na małych urządzeniach, tracisz klientów. 

4. Nazwa domeny a nazwa sklepu

Powinny brzmieć tak samo. Część domen wprowadza w błąd, wchodzimy na sklep, który w nazwie ma buty, a oczom ukazują się torebki. Najlepiej jeśli domena to nazwa firmy, czyli jeśli zamierzasz sprzedawać np. akcesoria dla psów i sklep nazywa się psi przyjaciel to domena powinna brzmieć: psiprzyjaciel.pl, eu, com, net itd.

5. Design dostosowany do grupy wiekowej

Projektując sklep internetowy koniecznie trzeba wziąć pod uwagę grupę wiekową. Inne rzeczy przemawiają do 20-latków, a inne do 40-latków. Jeśli sklep odwiedzają i młodzi i starsi, stawiaj na uniwersalne rozwiązania.

6. Zakupy bez konieczności rejestracji

Ileż to razy klient się denerwuje, że nie może kupić bez rejestracji. Wszędzie tylko zarejestruj konto. Coraz więcej osób wybiera te sklepy internetowe, w których nie ma konieczności rejestracji.  Dlatego, pozostaw klientowi wybór: rejestracja dla osób, które chcą utworzyć konto i często robią zakupy bądź zakupy bez konta. 

7. Kilka opcji płatności, różne możliwości dostawy

Kolejne ważne elementy przy tworzeniu sklepu internetowego to sposób płatności i dostawa. W tym pierwszym przypadku ludzie lubią płacić na różne sposoby, jedni szybkim przelewem, inni blikiem, a jeszcze inni przy odbiorze. Nie ograniczaj się do jednej metody płatności, bo możesz tracić klientów. Poza wygodną płatnością znaczenie ma również dostawa. Nikt nie lubi czekać na swoje zamówienie i im szybciej zostanie wysłane tym lepiej. Poza tym, dobrze jeśli klient ma możliwość wyboru, czyli dostawa do domu, paczkomatu czy odbiór we wskazanym punkcie.

8. Prosta nawigacja

Poszukiwanie konkretnego produktu bądź też filtrów albo możliwości sortowania po cenie, popularności itd., bywa irytujące. I jest przyczyną mniejszego ruchu na stronie. Jesteśmy pokoleniem, które lubi proste i sprawdzone rozwiązania. Dlatego nie eksperymentuj z układem ikon, koszyk niech będzie w widocznym miejscu, filtry powyżej oferty bądź po lewej stronie. Widoczne powinny być również zakładki: FAQ, dostawa, płatność- które mają największe znaczenie przy robieniu zakupów przez internet. 

9. SEO i nie tylko

Pozycjonowanie, które zapewni ruch na stronie zamieszczamy na końcu, choć odgrywa kluczową rolę od samego początku. Aby sklep trafił do szerszej grupy odbiorców, musisz zadbać o seo. Ponieważ jest to niełatwa sprawa, warto pomyśleć o zleceniu pozycjonowania profesjonalnej agencji. Dzięki temu masz pewność, że od początku sklep zostanie przygotowany pod wyszukiwarkę.

Choć ilość informacji i rzeczy, które musi zrobić przyszły właściciel sklepu bywa przytłaczająca, to tak naprawdę po tych pierwszych trafnych decyzjach, jest już lżej.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dołącz do dyskusji.x